یکشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۰

روز مادر مبارک

بر مادران دربند، مادران داغدار و مادران تبعید روز مادر مبارک
ایران آزادم آرزوست و شادی مادران ایرانم آرزوست
 
 تاریخچه روز مادر
هر ساله دومین یکشنبه ماه مه به عنوان «روز مادر» در آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فنلاند، دانمارک و استرالیا جشن گرفته می‌شود. در میان بنیانگذاران روز مادر از سه زن می‌توان نام برد: آنا جارویس (مادر)، جولیا وارد هئو، و آنا جارویس (دختر).
● آنا جارویس* (1832 - 1905) زن خانه‌داری بود که در امور اجتماعی از جمله گسترش امر بهداشت به منظور نجات کودکان از مرگ و میر بسیار فعال بود. وی با ایراد سخنرانی و سازماندهی زنان به منظور پیشرفت وضعیت اجتماعی زنان و کودکان فعالیت‌های خویش را آغاز کرد. در سال 1858 وی "روز کار مادر" را بنیان گذاشت و زنان را بسیج کرد تا با افزایش آگاهی خویش در مورد بهداشت، و با کار جمعی برای نجات زندگی کودکان جامعه و محافظت از آنان در مقابل بیماریها تلاش کنند. آنا جارویس همچنین در ایجاد فضای دوستی بین طرفین جنگ داخلی آمریکا پس از پایان جنگ نیز فعال بود و تلاش داشت که با تحکیم دوستی بین مادران، دوستی بین سربازان دو طرف و آشتی ملی را تقویت کند.
● جولیا وارد هئو** (1819 - 1910)، شاعر، زنی بود که از جنگهای داخلی آمریکا و نیز جنگ آلمان و فرانسه متاثر شده و در ادامه کار آنا جارویس در سال 1872 روز خاصی را برای مادران و برای صلح بنیان نهاد.
بدین ترتیب جولیا وارد هئو سنت روز بزرگداشت مادر را آغاز کرد. بزرگداشت مادر با بزرگداشت صلح آغاز شد و اغلب در این روز مادرانی که فرزندان خود را در جنگ‌های داخلی از دست داده بودند، گرد هم می‌آمدند. اما این روز هنوز در آمریکا رسمی نشده بود.
• در روز 9 مه سال 1905، آنا جارویس در گذشت و دخترش که نام او هم آنا بود، بر آن شد که کار جولیا وارد هئو را ادامه دهد و همچنین خاطره و سنت مبارزه مادرش را جاودانه سازد. آنا جارویس (1864 - 1948) با نوشتن نامه به قانونگذاران کشور تلاش خود را برای رسمی کردن روز مادر آغاز کرد. وی برای اولین بار در 10 ماه مه 1908 در شهری که مادرش در روزهای یکشنبه در مدرسه کلیسا تدریس کرده بود، روز مادر را جشن گرفت. به تدریج مردم دیگر شهرهای آمریکا روز مادر را جشن گرفتند تا جایی که در سال 1912 چهل و پنج ایالت امریکا روز مادر را رسمی کرده بودند. در سال 1914، به دستور رئیس جمهور وقت آمریکا، وودرو ویلسون، روز مادر به عنوان یک روز ملی به رسمیت شناخته شد.
چندی پس از رسمی شدن روز مادر، تبلیغات کالاگران برای فروش کالاهای خود به عنوان هدیه به مادر در این روز چنان شدت یافت که آنا جارویس مخالفت خود را با کالایی کردن این روز اعلان کرد. روز مادر هنوز روزی است که شرکتهای مخابرات بالاترین میزان تلفن و رستورانها و گل‌فروشیها بیشترین فروش را دارند. بسیاری از فروشندگان تبلیغات وسیعی برای فروش خدمات و کالاهای خود به مناسبت این روز انجام می‌دهند و روز مادر را به روز پرفروشی برای خود تبدیل کرده‌اند.
سازمانهایی که برای بهبود وضعیت زنان مبارزه می‌کنند، شعارهای مبارزاتی خود را در راستای لغو تبعیض علیه مادران هماهنگ می‌سازند و تلاش می‌کنند تا زنان را بسیج سازند تا پرسش‌هایی همچون آموزش کودکان، بهداشت کودکان و مادران، ساعات کار مناسب و دستمزد برابر برای زنان را در سطح اجتماعی برجسته ساخته و دولت را به سیاست‌گذاری مناسب در راه حل این مشکلها وادار سازند.