شنبه، تیر ۱۰، ۱۳۸۵

روز کانادا


تاریخچه ای کوتاه از پیدایش روز ملی کانادا


در بیستم ژوئن 1868 ابلاغیه ای از طرف والی کانادا لرد مانک به امضا رسید که در آن پیروان ملکه انگلستان را در سرتاسر کانادا ترغیب به پیوستن به برگزاری جشن در سالگرد تشکیل اتحادیه ایالات شمال آمریکای انگلیس به صورت فدراسیونی به نام کانادا در اول ژوئیه می کرد.
روز تعطیل اول ژوئیه بر اساس اساسنامه 1879 تحت عنوان روز سلطنت انتخاب شد. هیچگونه سندی از سازماندهی مراسمی بعد از اولین سالگرد این روز در دست نیست بجز برای پنجاهمین سالگرد فدراسیون در سال 1917 زمانی که بلوک میانی ساختمان پارلمان در دست ساخت بود که این ساختمان بعنوان یادواره ای به پدران فدراسیون ودلاوری نبرد کانادائیها در جنگ اول جهانی اهدا شد. جشن بعدی در سال 1927 برگزار گردید.
از سال 1958 دولت، جشن سالانه روز ملی کانادا را به شکل مراسمی ویژه در چمن پارلمان در بعد از ظهر با حضور سران کشور و هنگام غروب بوسیله کنسرت توده ای و آتش بازی به معرض نمایش گذاشت. ( در سال 1967 ملکه الیزابت دوم در مراسم جشن روز ملی کانادا حضور داشت)

این ترکیب در سال 1968 با اضافه کردن نشانه هایی از فرهنگهای مختلف که کشور کانادا را تشکیل می دهند و کنسرتهای حرفه ای در برابر ساختمان مجلس کانادا به شکل زنده از تلویزیون، رنگی دیگر بخود گرفت. تا سال 1975 تمرکز این جشنها زیر نام " فستیوال کانادا" در پایتخت این کشور و در سراسر ماه ژوئیه که شامل فرهنگها، حضور هنرمندان محلی و مشهور و بازیهای ورزشی مختلف وسازمانهای خیرخواهانه بود، برگزار می شد که در سال 1967 لغو ولی دوباره در سال 1977 فعال شدند.
در سال 1980 فرمول جدیدی توسعه داده شد که کمیته ملی( سازمان دولت فدرال عهده دار برنامه ریزی جشن تولد کاناداست) این امکان را در اختیارمردم هر شهر و محله ای قرار میداد تا آنها بنا به سلیقه خود و با کمک مالی دولت، روز ملی کانادا را جشن بگیرند. سال بعد از آن نیز این کار با اضافه کردن فشفشه بازی در 15 شهر بزرگ کانادا ادامه یافت. در 27 اکتبر 1982 روز اول ژوئیه که به نام " دومینیون دی" “ Dominion Day” معروف بود به " روز کانادا " تغییر نام یافت.
از سال 1985 کمیته های روز کانادا در هر ایالت و قلمرو برقرار می شوند تا سازماندهی و هماهنگ کردن جشن روز کانادا را به صورت محله ای انجام دهند. دوایر این کمیته ها آماده اعطای هزینه این جشنها به مراکز مربوطه می باشند.

اول ژوئیه، روز کانادا شاد باد
Happy Canada Day


ترجمه: نرگس غفاری
منبع: سازمان میراث کانادا